Engelsk A

Digital eksamensopgave med adgang til internettet




Gammel ordning

Onsdag den 5. december 2018
kl. 09.00-14.00

Vejledning til opgavesættet


Du skal besvare følgende opgaver:
  • Opgave 1-4
  • Opgave 5A eller opgave 5B
Opgave 5A: essay

Opgave 5B: analytisk essay (fiktion)

Tekster i dette opgavesæt:
Opgave 5A:
  • My plea to Britain’s young: fight for your Brexit rights
  • Brexit and Young People
  • UK businesses told to expect workforce crisis after Brexit
  • Opposition to Brexit is growing in the UK (3:37)
  • British students worry about studying in Europe after Brexit (2:10)
Opgave 5B:
  • Machine Man by Marlish Glorie

Vejledning til opgaverne og skabelon
Den samlede eksaminationstid for opgave 1-5 er 5 timer. Besvarelsen bedømmes som en helhed ud fra de faglige mål for niveauet. Der lægges vægt på beherskelse af det engelske sprog, forståelse af forlægget og færdighed i skriftlig fremstilling på engelsk.

Skriv din besvarelse i skabelonen, som ligger under Toolbox i menuen til venstre. Besvarelsen afleveres i ét dokument med opgaverne i rækkefølgen 1-5.

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler må benyttes til besvarelse af opgavesættet. Kommunikation med omverdenen er ikke tilladt.



Henvisninger til tekst, video- og lydklip


Hvis du citerer fra en grammatikbog eller internetside i opgave 1-4, skal du angive kilde.
Alt materiale anvendt i opgave 5 skal være engelsksproget og angives med kildehenvisninger.
Du kan henvise til dele af video- og lydklip, f.eks. ved at angive afspillerens minut- og sekundtal for henholdsvis starten og afslutningen af klippet.

Den generelle, overordnede skabelon for en henvisning til internetmateriale


Author, “Title”. Site, medium. Date accessed. [Link].

Eksempler:
Artikel fra internettet med forfatter
Kate Abbey-Lambertz, “Big Sean Gives Back to Hometown Detroit, Hands Out School Supplies to Students”. Huffington Post website. Viewed 3-3-2013.
[http://www.huffingtonpost.com/2013/08/30/big-sean-detroit-school-supplies_n_3837896.html].

Artikel fra internettet uden forfatter
“The Civil War and emancipation”. PBS website. Viewed 6-6-2013.
[http://www.pbs.org/wgbh/aia/part4/4p2967.html].

Opslag på internettet
“Emancipation Proclamation”. Wikipedia website. Viewed 6-6-2013.
[http://en.wikipedia.org/wiki/Emancipation_Proclamation].

Video på internettet
ABC News, “Obama’s Historic Pro-Gay Marriage Stance”. YouTube website. Viewed 27-4-2013.
[http://www.youtube.com/watch?v=V_RkoMDv3fE]. (3:10-3:22)




Kildeoplysninger


Oplysninger om kilderne til de enkelte tekster findes i teksternes manchetter på opgavesiderne.
Teksternes ortografi og tegnsætning følger forlæggene. Trykfejl er dog rettet.
Opsætningen følger ikke nødvendigvis forlæggene. Dog følges forlægget nøje, hvor opsætningen på den ene eller anden måde indgår i opgaven.



Opgave 1


Find seks forskellige adjektiver (tillægsord) i nedenstående tekststykke, og angiv for hvert adjektiv, hvilket ord det lægger sig til. Gradbøj de seks adjektiver i positiv (1. grad), komparativ (2. grad) og superlativ (3. grad).

Maybe it is inevitable that an ageing society will have a discursive climate that does not reflect the views of younger demographics. Older people dominate all spheres; there is simply less room for young people to make their voices heard. Perhaps the forums for debate are wrong: people in their teens and early 20s aren’t as engaged in old media such as newspapers and the Today programme. Maybe they have given up trying to engage. But we can’t disengage — that’s a luxury, with the clock ticking towards a disaster that will define our lives and that of the nation for decades to come. If young remainers care about these rights, they must fight to keep them.

Uddrag fra “My plea to Britain’s young: fight for your Brexit rights”



Opgave 2


Find hjælpeverberne i nedenstående sætninger, og forklar i hvert enkelt tilfælde, hvorfor de er anvendt.

  1. I was eating lasagna.

  2. I don’t pay rent.

  3. Sometimes I’ve even thought about changing my surname to TV.

  4. I’d had it before.

  5. I’ll be back to see you tomorrow.

  6. Attempts have been made.

  7. If young remainers care about these rights, they must fight to keep them.

  8. But then, when does the political climate ever reflect what young people are thinking?




Opgave 3


Hver af nedenstående sætninger indeholder en grammatisk fejl, som er understreget. Ret fejlen, og forklar din rettelse. Brug relevant grammatisk/faglig terminologi.

  1. Young people in the UK does not accept the Brexit vote.

  2. In June 2016 voted the British people to leave the European Union.

  3. There is no doubt about that many young Britons want a new referendum.

  4. Realised young people that the consequences would be so severe?

  5. The voters generally support the idea of to hold a second EU referendum.

  6. Nobody knows the economical impact of Brexit.

  7. She knew hardly the outcome of the exit negotiations.

  8. Cameron, which position forced him to leave, passed the office to Theresa May.




Opgave 4


Du arbejder i salgsafdelingen for Shubezz, som sælger modesko. Du har modtaget en stor ordre fra et australsk firma på forskellige sko fra jeres efterårskollektion. Det viser sig nu, at I ikke kan levere hele ordren på grund af leverandørproblemer.

Du skriver en e-mail til Mack Dundee, hvor du bekræfter ordren. Samtidig forklarer du, hvorfor I ikke kan levere til tiden, og du foreslår en løsning.

Du skriver e-mailen til Mack Dundee, madu@shoodu.au

Skriv e-mailen på engelsk, og brug alle de nedenstående ord og vendinger.

Ordene/vendingerne skal bruges, som de står, men du må gerne ændre på rækkefølgen og skrive dem med stort begyndelsesbogstav.

I din besvarelse skal du fremhæve de anvendte ord og vendinger med farve eller fed skrift.

Omfang: 100-150 ord

unfortunately inform
consignment inconvenience
look forward to time of delivery




Opgave 5


Besvar enten opgave 5A eller opgave 5B.



Opgave 5A


Brexit


Write an essay in which you discuss issues raised in the Brexit debate, particularly by young people.

Write the essay in English and give it an appropriate heading.

Word count: 800-1200 words

Use the following sources: You may use additional sources in English, for example from the Internet. Do not forget to document all your sources.



Opgave 5B



Write an analytical essay in which you analyse and interpret the short story “Machine Man” by Marlish Glorie. Part of your essay must focus on narration and point of view, characterization, theme(s) and message.

Write the analytical essay in English.

Word count: 800-1200 words

Use the following source: You may use additional sources in English, for example from the Internet. Do not forget to document all your sources.



Toolbox


Word skabelon

Essay (pdf)

Analytisk essay (pdf)



Sources


The Guardian. My plea to Britain’s young: fight for your Brexit rights. 2 April 2018, viewed May 2018.
https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/apr/02/brexit-rights-young-people-fight-youth-movement

European Movement. Brexit and Young People. 14 January 2018, viewed May 2018.
http://www.europeanmovement.co.uk/brexit_and_young_people

The Guardian. UK businesses told to expect workforce crisis after Brexit. 29 March 2018, viewed May 2018.
https://www.theguardian.com/global/2018/mar/29/uk-businesses-workforce-crisis-brexit-young-workers

Msn. Opposition to Brexit is growing in the UK. 4 May 2018, viewed May 2018.
https://www.msn.com/en-us/health/other/opposition-to-brexit-is-growing-in-the-uk/vp-AAvuFib

CGTN. British students worry about studying in Europe after Brexit. 3 August 2016, viewed May 2018.
https://youtu.be/PIoHRSyB7u4

”Machine Man” by Marlish Glorie. HOPE: An Anthology. Simon & Schuster (Australia) Pty Limited. 2016.